Kurze, kacze, przepiórcze, strusie, czyli jajko w roli głównej

W okresie Wielkanocy na wielu polskich stołach pojawiły się jajka w towarzystwie majonezu. O ile ten drugi nie cieszy się dobrą sławą wśród miłośników zdrowej żywności, tak jaja nie tracą na popularności. Jakie są ich zalety? Dlaczego są ważnym składnikiem zdrowej diety?

Po pierwsze: jajka dostarczają wielu niezbędnych składników odżywczych. Jedna sztuka dostarcza nam 77 kalorii (6 gramów białka i 5 gramów zdrowych tłuszczów).
Po drugie: są bogate w witaminy m. in.: 
– witamina A: 6 procent dziennego zapotrzebowania 
– folinian: 5 proc. dziennego zapotrzebowania
– witamina B5: 7 proc. dziennego zapotrzebowania
– witamina B12: 9 proc. dziennego zapotrzebowania
– witamina B2: 15 proc. dziennego zapotrzebowania
– fosfor: 9 proc. dziennego zapotrzebowania
– selen: 22 proc. dziennego zapotrzebowania

Jaja dostarczają również witamin D. E. K, B6, wapnia i cynku.

Po trzecie: cholina. To substancja, która wspomaga prawidłowe funkcjonowanie i budowę każdej komórki naszego ciała. Jaja są jej doskonałym źródłem.
Po czwarte: korzyści dla oczu. Żółtka jaj bogate są w luteinę i zeaksantynę, które posiadają właściwości przeciwutleniające. Gromadzą się one w siatkówce oka i chronią je przed promieniami UV. Kiedy spożywamy odpowiednią ilość tych substancji, możemy uchronić się przed zaćmą i zwyrodnieniem plamki żółtej.
I na koniec: jajka są doskonałym źródłem białka. W praktyce oznacza to, że spożywany w odpowiedniej ilości pomaga zwiększyć masę mięśniową lub schudnąć. Mają mało kalorii, zapewniając przy tym na dłuższy czas uczucie sytości.
tvn24.pl/W.J.
Foto: flickr.com/Ola

Komentarze